Ken jij de voor- en nadelen van deze 5 bekende diëten al?

fruit op weegschaal voor dieet

Het besluit is genomen: je wilt gaan afvallen. Maar hoe ga je dat doen? Op het gebied van dieten kun je alle kanten op. Dat kan het kiezen van een dieet lastig maken. Eén tip: kijk naar wat er bij je past. Vraag je daarnaast altijd af hoe gezond een bepaald dieet is. Een bananendieet klinkt heel leuk, maar de vraag is of het eten van 5 bananen per dag het gewenste resultaat oplevert (of je moest verstopping willen hebben…). Hieronder vind je een handige lijst van 5 bekende diëten, met de daarbij behorende voordelen en nadelen. Misschien zit er wat voor je bij!

1.      Atkins dieet

Het Atkins dieet is waarschijnlijk wel een van de bekendste diëten ter wereld. Bij dit dieet draait het om het eten van zo weinig mogelijk koolhydraten. Daarbij is het dieet in een paar fasen opgedeeld:

  • De eerste fase duurt ongeveer twee weken. Gedurende deze twee weken eet je veel vetten en eiwitten en amper koolhydraten. Voedingsmiddelen die in deze periode gegeten mogen worden zijn bijvoorbeeld eieren, vlees, kaas, zeevruchten, een aantal soorten groenten (zoals sla en komkommer) en olie.
  • Tijdens de volgende fases mag je weer wat meer verschillende dingen eten. Aanbevolen wordt wel om in die periodes veel te sporten, omdat zowel gezonde voeding als voldoende beweging bijdragen aan het afvallen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vlees bestanddeel Atkins dieet

Voordelen Atkins dieet

Dit dieet heeft zeker een aantal voordelen:

  • Vooral in de beginfase val je bij dit dieet snel af. Snel afvallen zorgt voor meer motivatie en daardoor wordt het weer makkelijker om het dieet vol te houden;
  • Acohol en bewerkte voedingsmiddelen (met veel koolhydraten) horen niet thuis in het Atkins dieet. Dat is een gezond aspect van dit dieet;
  • Ben je een man en wil je wat kilo’s kwijt? Dan is de kans groot dat het Atkins dieet je wel aanspreekt, omdat ook bepaalde vette vleesproducten en kaas gegeten mogen worden. Als je niet warm wordt van blaadjes sla is dat natuurlijk wel erg prettig!

Nadelen van het Atkins dieet

Helaas heeft het Atkins dieet (net als al die andere dieten) niet alleen voordelen.  Het kent ook een aantal nadelen:

  • De eerste periode van het dieet kun je last hebben van diverse klachten. Een slechte adem en droge mond komen vaak voor. Maar ook slapeloosheid en duizeligheid kunnen opspelen. Houd er daarnaast rekening mee dat de grote veranderingen in je eetpatroon kunnen leiden tot verstopping;
  • Bij het Atkins dieet horen weinig tot geen groenten, melkproducten en fruit, omdat deze voedingssoorten veel koolhydraten bevatten. Zo mis je alleen ook veel andere gezonde voedingsstoffen. Op termijn kan dit leiden tot onder meer nierproblemen.

Al met al lijkt het Atkins dieet een prima middel om op korte termijn snel af te vallen. Op de lange termijn zitten er echter gezondheidsrisico’s aan dit voedingspatroon.

2.      WeightWatchers

Het behoorde tot de populairste diëten in 2019 en 2020: WeightWatchers. Bij deze methode wordt gestreefd naar een verminderde calorie-inname. Gelukkig hoef je hiervoor geen calorieën te tellen: er wordt namelijk gerekend met punten. Deze ProPoints worden berekend op basis van alle voedingsstoffen, zoals eiwitten en vezels. Per dag heb je een bepaald aantal punten die je mag gebruiken. Daarbij kosten groenten en fruit geen punten, dus die kun je zoveel eten als je zelf wilt. Je kunt WeightWatchers in je eentje doen, maar ook samen. In dat geval vinden er wekelijkse meetings plaats, waarbij iedereen wordt gewogen, om te kijken hoeveel men is afgevallen.

Voordelen WeigthWatchers

Van de diverse soorten diëten heeft WeightWatchers zeker een aantal voordelen:

  • Door mee te doen aan wekelijkse meetings, kan het makkelijker zijn om het diëten vol te houden. Je blijft gemotiveerd, omdat je graag mee wilt met de rest van de groep. Daarnaast is de sociale steun prettig; je staat er niet alleen voor;
  • Omdat groente en fruit geen punten kosten, kun je toch best veel eten. En omdat die groente en fruit vezelrijk zijn, heb je minder snel trek. En het is ook nog eens goed voor de stoelgang!
  • Het is mogelijk om punten te sparen. Dat wil zeggen dat je, wanneer je dag je punten niet allemaal op maakt, je deze mag meenemen naar een andere dag. Zo kun je dus bijvoorbeeld af en toe een dagje voluit gaan en wat ongezonder eten, zonder dat die nadelig hoeft te zijn.

Nadelen van WeightWatchers

Ondanks de voordelen, zitten er ook wel wat nadelen aan dit dieet:

  • Door het tellen van punten kun je de neiging hebben om dagenlang punten te sparen (en dus weinig te eten), om vervolgens een dag helemaal los te kunnen gaan. Dit eetpatroon is alleen niet gezond, en zal dus ook niet helpen bij het afvallen;
  • Het kan ook een nadeel zijn dat je alles mag blijven eten. Je moet op je punten letten, maar verder maakt het niet uit waar je die punten aan opmaakt. Wanneer je die punten gebruikt om bijvoorbeeld bewerkte voedingsmiddelen (zoals koekjes en snoep) te eten, is de kans groot dat je weinig effect merkt op de weegschaal;
  • De groepsbijeenkomsten zijn niet voor iedereen effectief. Als je bijvoorbeeld een introvert persoon bent, die weinig behoefte heeft aan het samen bespreken van dieetproblemen, past dit waarschijnlijk minder goed bij je. Je kunt er dan natuurlijk wel voor kiezen om het dieet te volgen zonder die bijeenkomsten.

3.      Het Keto dieet

Het Keto dieet (ook wel ketogeendieet) wordt steeds populairder. Bijzonder aan dit dieet is dat het voornamelijk uit vetten bestaat. Het behoort dan ook tot de groep koolhydraatarme diëten. Tachtig procent van je voeding dient dan uit vetten te bestaan, de overige twintig uit koolhydraten en eiwitten. Dat is een grote aanpassing vergeleken het normale voedingspatroon, waarin juist het grootste deel uit koolhydraten bestaat. In je lichaam worden die koolhydraten afgebroken tot glucose. Via je bloedbaan komt die glucose bij je cellen terecht: de stof is daar nodig om je lijf voldoende energie te geven om alle basisfuncties goed uit te kunnen voeren. Bij het Keto dieet krijg je niet voldoende koolhydraten binnen om je lijf van voldoende energie te voorzien. Dat lost je lijf op door de lever vetten te laten afbreken, die vervolgens als ketonen in je lijf komen. In plaats van glucose worden dan die ketonen als energiebron gebruikt.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voorbeeld van ontbijt bij Keto dieet

Voordelen van het Ketodieet

Ook deze vorm van dieten kent natuurlijk een aantal voordelen:

  • Doordat dit een vorm van koolhydraatarm diëten is, merk je op de weegschaal vaak snel resultaat. Dat resultaat kan een positieve ‘boost’ geven om door te zetten;
  • Het Keto-dieet wordt ook wel een ‘mannendieet’ genoemd, vanuit de gedachte dat de meeste mannen echte vleeseters zijn. Als je niet zo houdt van groente en fruit, maar dus wel van vlees en kaas, is dit een ideaal dieet!
  • De richtlijnen van dit dieet zijn vrij simpel, waardoor je het op eigen houtje kunt uitvoeren. Je hebt dus geen (vaak dure) begeleiding nodig om toch af te kunnen vallen.

Nadelen van het Ketodieet

Ervaring leert dat dit dieet ook nadelen kent:

  • Het eenzijdige voedingspatroon kan je snel de neus uitkomen. Een paar dagen veel vlees eten is prima, maar is het na een week nog zo leuk? Om die reden zijn er gelukkig diverse variaties van het dieet. Denk bijvoorbeeld aan het cyclisch ketogeendieet. Hierbij eet je door de week volgens de richtlijnen van het dieet, maar mag je in het weekend zelf weten wat je eet. Dat maakt het makkelijker om het eetpatroon vol te houden;
  • Op termijn kan dit dieet zorgen voor een gebrek aan voedingsstoffen. Ondervoeding ligt daardoor zelfs op de loer. Het is daardoor geen eetpatroon dat je lang vol moet houden.

4.      Herbalife

Herbalife is al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw een populair dieet. Het is een soort eiwitdieet, met veel proteïnes en eiwitten. Deze krijg je binnen met behulp van shakes, tussendoortjes en voedingssupplementen. Het is de bedoeling dat je twee maaltijden per dag vervangt door Herbalife producten. Drink bijvoorbeeld een shake als ontbijt. Zo’n shake zit vol met eiwitten en plantaardige koolhydraten, waardoor je een langdurig vol gevoel hebt en het diëten dus makkelijker is vol te houden. De derde maaltijd mag je gewoon eten. Heb je je streefgewicht eenmaal bereikt? Dan raadt Herbalife aan om één maaltijd per dag te vervangen door een Herbalife shake, zodat je op gewicht blijft.

Voordelen Herbalife

Ook dit dieet kent een aantal voordelen:

  • Je kunt je motivatie om af te vallen op peil houden door groepsbijeenkomsten bij te wonen. Het kan prettig zijn om je successen en faalmomenten te kunnen delen en die ruimte biedt Herbalife;
  • Herbalife is een heel bekend dieet, dat wordt verkocht door de leden zelf in te zetten als ambassadeur. Als jij enthousiast bent over de producten van dit dieetmerk, kun je er dus zelfs geld aan verdienen door ook anderen hierover enthousiast te maken. Ook hiervoor geldt dat afvallen vaak makkelijker gaat als je het samen doet;
  • Bij dit dieet vervang je een aantal maaltijden voor shakes, maar mag je tijdens de derde maaltijd wel gewoon eten. Dit betekent dus dat je geen specifieke voedingsmiddelen hoeft te laten staan. Hierdoor kan het makkelijker zijn om het dieet vol te houden.

Nadelen van Herbalife

Naast de voordelen zijn er nadelen te benoemen wat betreft Herbalife:

  • Ga je dit dieet volgen? Houd er dan rekening mee dat het je flink wat geld gaat kosten. De producten van Herbalife zijn niet goedkoop. Bedenk ook dat het advies is om na je dieet toch dagelijks een maaltijd te vervangen voor een Herbalife shake. Als je je gewichtsverlies wilt behouden, houd je dus ook extra kosten;
  • Doordat je maaltijden vervangt door shakes, kun je op termijn van bepaalde voedingsmiddelen te weinig binnenkrijgen.

Het Sonja Bakker dieet

Oftewel het ‘eierkoekendieet’. Dit dieet van Sonja Bakker is al jarenlang populair en is gebaseerd op haar boek ‘Bereik je ideale gewicht’. Wat haar betreft is het bij afvallen belangrijk dat dit verantwoord gebeurt. Ze gaat daarom uit van drie menuvoorschriften: de basis is drie hoofdmaaltijden en een beperkt aantal tussendoortjes per dag, waarin weinig calorieën zitten (zoals in de beruchte eierkoek). Voor de maaltijden vind je in haar boeken talloze recepten en menu’s, zodat je zelf aan de slag kan met het bereiden van deze maaltijden.

Voordelen Sonja Bakker dieet

‘Sonjabakkeren’ kent zeker een aantal voordelen:

  • Je volgt tijdens dit dieet een redelijk normaal, afwisselend voedingspatroon. Dit maakt het makkelijker om het dieet vol te houden. De tussendoortjes helpen je om de momenten van lekkere trek wat makkelijker door te komen;
  • Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg; als dat een van jou motto’s is, is het Sonja Bakker dieet een prima keuze. Je hoeft voor dit dieet geen vreemde producten of gekke shakes te drinken, maar in principe gewoon eten wat de (gezonde) pot schaft;
  • De kosten voor dit dieet hoeven ook niet hoog te zijn. Het enige dat je nodig hebt is een boek met recepten en menu’s. De benodigdheden voor de recepten haal je gewoon bij de gemiddelde buurtsuper.

Nadelen van het Sonja Bakker dieet

Toch kent ook dit dieet een aantal nadelen:

  • Net als bij veel andere diëten ligt ook bij dit dieet het gevaar op de loer dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo kan er een tekort aan vezels ontstaan, omdat je weinig graanproducten mag eten;
  • Houd er rekening mee dat Sonja Bakker in haar boeken veel gebruik maakt van dure merkproducten, zoals beschuiten van Bolletje. Als je gewend bent om producten van eigen merk te kopen, kan dit uiteindelijk toch een hoger bedrag op je kassabonnetje opleveren. Gelukkig is er voor de meeste van die merkproducten ook gewoon een goedkoper alternatief in de supermarkt te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *