Koolhydraatarm eten [5 handige tips]

koolhydraatarm eten lunch

Koolhydraatarm eten is een veel gebruikte methode om af te vallen. Hoe zijn jouw ervaringen met koolhydraatarm eten? Een veel gehoorde klacht is dat het lastig om afwisseling in het menu aan te brengen. Veel soorten voedingsmiddelen zijn bij dit dieet nu eenmaal een ‘no go’- area. Pasta, witte rijst, brood, maar ook koekjes mogen allemaal niet meer. Maar wat eet je dan?

1.      Koolhydraatarm eten – zo doe je dat

Bij dit type dieet eet je dus alleen voeding die weinig koolhydraten bevat. Daarbij is het wel de bedoeling dat je die koolhydraten gedeeltelijk vervangt door eiwitten en vetten, zodat je toch je benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Zoals aangegeven zijn pasta, witte rijst en brood niet passend in dit dieet. Daarbij geldt dat je voedingsmiddelen eet die niet te veel bewerkt zijn. Wist je dat veel producten in de supermarkten vol zitten met suiker en tarwe. Door al die bewerkte voedingsmiddelen met veel koolhydraten te laten staan, eet je daarnaast dus automatisch ook minder tarwe en suiker. Allemaal zaken die een positief effect opleveren als het gaat om gewichtsverlies! Minder koolhydraten eten is trouwens niet alleen positief voor ons gewicht. Te veel suiker (oftewel koolhydraten) zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel te hoog wordt. Uiteindelijk kan dit leiden tot hart- en vaatziekten of diabetes type 2.

2.      Start de dag goed met een koolhydraatarm ontbijt

Koolhydraatarm eten start al met het ontbijt. Een goed ontbijt is een goed begin van de dag! Heb je de neiging om de eerste maaltijd van de dag over te slaan? Probeer die gewoonte dan toch te veranderen. Door ’s morgens goed te eten heb je de rest van de dag minder trek. Lastig is wel dat juist veel ontbijtproducten ook veel koolhydraten bevatten. Denk dan bijvoorbeeld aan brood en ontbijtgranen. Gelukkig zijn er ook voldoende gezondere keuzes. Goede opties zijn noten, zaden, yoghurt en eieren. Door koolhydraatarm te ontbijten zorg je ervoor dat je sneller lichaamsvet verbrandt gedurende de rest van de dag. Daarnaast voorkom je pieken en dalen in je energieniveau.  

3.      Zoek op tijd lekkere koolhydraatarme recepten

Moet je ’s avonds om 18.00 nog gaan bedenken wat je gaat eten? Dan is de kans groot dat je gaat voor een minder gezonde optie. Het is daarom aan te raden om bijtijds op zoek te gaan naar koolhydraatarm eten recepten. Zulke recepten zijn prima te vinden, zeker op internet. Bekijk eens wat je lekker vindt en pas je boodschappenlijstje daarop aan. Als je goed plant, wordt het ook makkelijker om de maaltijden snel te bereiden. Zo voorkom je ongezonde keuzes! Ook een bezoekje aan de wekelijkse markt kan de moeite waard zijn. Laat je daar inspireren door nieuwe groenten, of bekijk gewoon wat er in de aanbieding is. Thuis kun je daar dan vervolgens andere koolhydraatarme voedingsmiddelen aan toevoegen, om een volwaardige maaltijd samen te stellen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

4.      Koolhydraatarm eten kan ook goedkoop!

Verse vis, amandelmeel, of voorgesneden groente: allemaal heel lekker, koolhydraatarm, maar ook best prijzig. Voor sommige mensen is die prijs de reden om van een koolhydraatarm dieet af te zien. Dat is jammer, want dit dieet hoeft helemaal niet duur te zijn! Zoals we hierboven aangaven is planning essentieel. Niet alleen maakt dat het bereiden van maaltijden makkelijker, maar het voorkomt ook dat je impulsaankopen doet of de verkeerde dingen aanschaft. Een aantal tips om voordelig in te kopen:

  • Koop vis niet vers, maar uit het vriesvak;
  • Kaas past prima in een koolhydraatarm menu. Schaf voordelig een groot stuk (jonge) kaas aan, en laat de plakjes en blokjes in het schap liggen;
  • Zakjes voorgesneden groente zijn natuurlijk hartstikke handig, maar meestal is het veel voordeliger om groente zelf te hakken en snijden. Iets meer werk, maar je spaart wel geld uit!
  • Groot inkopen kan ook lonen, vooral als het gaat om lang houdbare producten. Wie wat bewaart die heeft wat!

5.      Ga op zoek naar een gratis koolhydraatarm dieet schema

Er zijn koolhydraatarm dieet schema’s genoeg. Veel zijn betaald, maar als je goed zoekt is er online ook volop gratis advies te vinden. Een heel handig schema vind je bijvoorbeeld op de website jasperalblas.nl. Wat dacht je van een ontbijtje van havermout met bessen, een lunch met kikkererwtensalade en pompoensoep voor het diner? Online kun je ook volop ideeën voor koolhydraatarme snacks vinden. Rauwe groenten met humus zijn bijvoorbeeld niet te versmaden. Maar ook gewoon een banaan of een stukje pure (>78% cacao) chocolade is prima. Koolhydraatarm eten hoeft dus niet ingewikkeld te zijn!

Toch nog kosten?

Houd er wel rekening mee dat koolhydraatarm dieet schema’s vaak vrij verkrijgbaar zijn, maar dat dan voor recepten nog wel eens betaald moet worden. Als je dat geen probleem vindt is dat natuurlijk helemaal niet erg. Maar als je weinig budget hebt hoef je je daarover niet direct zorgen te maken. Met wat goed zoekwerk vind je op de ene website een fijn idee, en op een andere website het daarbij behorende recept. Zo kun je toch voordelig aan je informatie komen! Leuk idee: ben je binnenkort jarig, of komen de feestdagen er weer aan? Vraag dan een fijn receptenboek cadeau, bijvoorbeeld met koolhydraatarme recepten. Zo kun je weer een tijdje vooruit met nieuwe inspiratie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *