UA-48570681-1

doelen bereiken

Ik moet eerlijk bekennen dat het mij weleens overkomt: alleen thuis, druk aan het werk en opeens merk ik dat ik hardop tegen mezelf aan het praten ben. Genant, omdat dat toch vaak gezien wordt als iets dat alleen dronken of gestoorde mensen doen. En helemaal vervelend als er toch nog iemand in de buurt is, die zich afvraagt tegen wie je toch al die verhalen zit te vertellen… Heb jij er ook weleens last van? Dan heb ik goed nieuws voor je (en voor mijzelf trouwens ook;)): praten tegen jezelf blijkt juist hartstikke goed te zijn!

Waar zijn de bananen?

In de Quarterly Journal of Experimental Psychology  stond onlangs een interessant onderzoek over dat praten in jezelf. De onderzoekers lieten een groep proefpersonen naar twee onbekende supermarkten gaan om bananen te kopen. In de eerste supermarkt moesten ze gewoon op zoek, in een tweede supermarkt moesten ze op zoek gaan terwijl ze continu hardop moesten zeggen wat ze aan het zoeken waren (bananen, dus). Zo op het eerste gezicht zou je misschien denken dat er geen verschil zal zitten tussen de snelheid waarin de bananen gevonden werden. Maar ja, dan was het onderzoek natuurlijk niet zo interessant geweest, dus: in de tweede supermarkt vonden de proefpersonen (al pratend) veel sneller hun product.

Ik ben toch niet gek?!

Het hardop benoemen van het gezochte product bleek een gedeelte van de hersenen dat herinneringen ophaalt te activeren. Hierdoor waren de proefpersonen meer gefocust op hun doel en konden ze de bananen sneller vinden. En dat maakt dit onderzoek ook interessant voor mensen die hun doelen willen bereiken: door doelen hardop uit te spreken blijf je beter gefocust. Maar dat is niet het enige; volgens de psycholoog Linda Sapadin heb je door het praten ook je emoties beter in de hand en wordt je minder snel afgeleid door andere zaken. Geen wonder dat mensen vaak tegen zichzelf praten als ze met veel dingen te gelijk bezig zijn (“O, de afwas moet nog gebeuren. Eerst maar even stofzuigen. Niet vergeten de was op te hangen. “Etc.) Er zit echter nog wel een addertje onder het gras. In jezelf praten blijkt namelijk alleen te werken als je met respect tegen jezelf praat. Wanneer je jezelf continu de grond inboort (“Je kan het toch niet!”) zal je geen positieve effecten ondervinden.

Heb je het tegen mij?

Uit ander onderzoek komt trouwens nog een ander interessant gegeven naar boven. Uit dat onderzoek bleek namelijk dat je beter tegen jezelf kan praten in de ‘jij’-vorm dan in de ‘ik’-vorm. Praat tegen jezelf alsof je tegen een goede vriend praat  en je zal makkelijker in staat zijn om feedback op jezelf te geven die objectief is en daardoor dus nuttig.

Je doelen bereiken met praten

Denk dus voortaan niet dat je gek bent, wanneer je jezelf betrapt op het in jezelf praten.  Controleer alleen even of je het op de juiste manier doet:

  • Hou het positief;
  • Spreek in de ‘jij’-vorm;
  • Doe alsof je het tegen een goede vriend hebt.

Wedden dat je een stuk beter gefocust raakt op het bereiken van je doelen? Nou alleen nog hopen dat je collega’s en huisgenoten geen last van je geklets hebben…



Add Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *