UA-48570681-1

De titel van dit stukje geeft mijn verwarring goed weer. Ik eet graag gezond en doe m’n best om niet teveel te snoepen. En is gezond eten niet iets wat we allemaal willen? Heel veel mensen hebben het goede voornemen om gezonder te gaan leven. Daar past een gezond eetpatroon bij. Maar we krijgen zoveel informatie over voedsel, dat het lastig is om te zeggen wat nou precies ‘gezond’ is.

Voedingsadvies

Afgelopen week kwam de Gezondheidsraad met nieuwe voedingsadviezen. Decennia lang is er gebruik gemaakt van de Schijf van Vijf, maar deze is drastisch op de schop gegaan.  Het belangrijkste advies van de Raad: eet meer plantaardig en minder dierlijk voedsel. Dus; meer broccoli, minder hamburgers. Dit advies is niet voor niets het belangrijkste. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 5 procent van de volwassenen die dagelijks aanbevolen hoeveelheid daadwerkelijk eet. Bij kinderen tussen de 7 en 18 jaar is het nog veel erger. In deze groep eet slechts 1 procent (!!!!) voldoende groente. Dat is toch schokkend om te lezen!?

In de bonen

De Gezondsheidraad geeft ook het advies om minimaal een keer per week peulvruchten te eten. Hierbij kun je denken aan doperwtjes, sperziebonen of kikkererwten. Maar weet je dat slechts 50 procent van de mensen wel eens peulvruchten eet? Er zijn ontzettend veel mensen die ze nooit eten, laat staan dat ze weten hoe de groenten bereid moeten worden. Wat op zich best bijzonder is. In de supermarkt zijn sperziebonen bijvoorbeeld bijna altijd verkrijgbaar. Sperziebonen zijn ook nog eens heel makkelijk te maken: de puntjes aan beide zijden eraf snijden, eventueel de bonen door midden breken en dan met een beetje water en zout een minuut of twintig laten koken. Een beetje nootmuskaat erop en klaar is Kees (of Miep). Wat dat betreft kunnen Nederlanders leren van bijvoorbeeld de Marokkaanse keuken. In Marokkaanse gerechten worden vaak peulvruchten gebruikt. Dus, als je nog inspiratie zoekt..

Nootgeval

Nee, het is geen spelfout in de subtitel. Volgens de Gezondheidsraad is het hard nodig dat wij meer ongezouten noten gaan eten. Het liefst dagelijks minimaal 15 gram. Dit kunnen exotische noten zijn, maar ook de goed ingeburgerde ongezouten pinda is prima. Nee, pindakaas is vanwege het hoge vetgehalte geen goede vervanging… Daarbij wordt er aangeraden minder (lees; geen) alcohol te drinken, en minimaal drie koppen thee per dag. Groene en zwarte thee werken ontstekingsremmend. Borrelen zit er gezien het alcoholverbod helaas niet in. We zullen de noten met een slok gezonde thee weg moeten zien te krijgen.

Maak het leuk!

In de Volkskrant van zaterdag 7 november wordt de tip gegeven om het eten weer leuk te maken. We kunnen met lange tanden onze bonen eten en chagrijnig zijn over het missen van ons wijntje. Maar we kunnen het ook anders aanpakken. Volg eens een cursus ‘Pimp je waterkaraf’, om het drinken van water leuker te maken dan het drinken van frisdranken. Of probeer eens een nieuw recept uit. En neem een voorbeeld aan de Lidl: bij bijna alle supermarkten liggen  de schappen bij de kassa’s vol met snoep en chocola. Bij de Lidl staan de snoeptomaatjes en minikomkommertjes uitgestald. Deze vinden gretig aftrek. Want als het gaat om het doen van impulsaankopen blijkt het niet uit te maken of er iets gezonds of ongezonds ligt. Ik raad je aan dit principe ook toe te passen in je eigen keuken. Vul je koelkast met voorgesneden groente, zodat deze voor het grijpen liggen als je trek krijgt. Of snij figuurtjes uit het volkorenbrood, zodat je kinderen het saaie witte brood links laten liggen. Eten is genieten en van gezond eten geniet je eigen lichaam mee!

 



Add Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *